Rynek e-commerce coraz bardziej się rozwija. Polska przoduje pod tym względem w Europie. Jeśli zamierzasz tworzyć własny sklep internetowy, dobrze trafiłeś, bo mamy kilka porad. Dzięki nim unikniesz wielu nerwów i w końcu…zaczniesz zarabiać.
Wybierz dobre oprogramowanie sklepu internetowego
Co musisz zrobić, zanim wybierzesz odpowiednią platformę e-commerce? Najlepiej zadaj sobie kilka pytań. Przede wszystkim, ile możesz wydać? Jeśli zdecydujesz się na darmowe rozwiązanie, będziesz potrzebował własnego serwera. Gdy go nie posiadasz, lepiej pomyśl o platformie, za którą zapłacisz miesięczny abonament. Darmowe oprogramowanie tylko z nazwy jest darmowe, aby je rozwinąć, musisz mieć szereg pluginów. Kolejną opcją jest sklep dedykowany, który przeważnie jest przeznaczony dla dużych graczy, ale jeśli masz spory asortyment, zawsze możesz spróbować. Tylko w tym momencie musisz sobie odpowiedzieć na kolejne pytanie: czy zależy Ci na czasie? Oprogramowanie szyte na miarę wymaga wielu przygotowań – starannego projektu graficznego i wdrożenia licznych funkcjonalności. Zdecydowanie szybciej wystartujesz, korzystając z oprogramowania w chmurze, na przykład typu SaaS.
Możesz jeszcze zdecydować się na oprogramowanie na licencji. Za licencję płacisz tylko raz, ale dowolnie rozbudowujesz swój sklep o nowe funkcjonalności w ramach określonego budżetu (tego nie gwarantuje Ci platforma SaaS). Pozostają Ci tylko koszty związane z utrzymaniem serwera. Nie otrzymasz też automatycznych i bezpłatnych aktualizacji. Plusy? Dostajesz system na własność wraz z gwarancją.
Platforma e-commerce powinna być zintegrowana z innymi rozwiązaniami, których będziesz używać na co dzień. Chodzi tu między innymi o inne kanały sprzedaży, logistykę, płatności i obsługę klientów.
Sprawdź konkurencję
Aby Tworzyć sklepy internetowe, konieczna jest wiedza na temat konkurencji. Zbadaj dlatego, jak duży ma ona asortyment oraz jakiego rodzaju produkt oferuje. Nie od rzeczy jest też, abyś sprawdził, na jakich platformach opierają się sklepy w podobnej branży.
Jeśli jeszcze nie znalazłeś niszy rynkowej, mamy radę. Internauci coraz chętniej wybierają polskie marki, więc możesz się z powodzeniem zainwestować w rodzime produkty.
UX i wygląd sklepu internetowego, czyli skup się na funkcjonalności
Cóż z tego, że projekt graficzny Twojego sklepu internetowego jest fenomenalny, skoro klient nie potrafi odnaleźć się na stronie internetowej? Spraw, aby użytkownicy w łatwy sposób trafili na produkt, którego szukają i umieli bez problemu dodać go do koszyka. Wiesz, co jest najgorsze? Kiedy klient porzuci koszyk, ponieważ stwierdzi, że proces zakupowy jest zbyt trudny. UX jest właśnie użytecznością sklepu internetowego, czyli czymś, na czym bardzo nam zależy.
Jeśli Twoja witryna będzie odpowiednio zaprojektowana, dostarczysz swojemu klientowi wszystkich potrzebnych informacji.
Kolejną kwestią jest prezentacja produktu. Przede wszystkim tworząc sklep internetowy, musisz pamiętać o profesjonalnych zdjęciach. Niedbałe i robione „na szybko” na pewno nie zachęcą do kupna. Postaraj się o fotografie w wysokiej rozdzielczości. Najlepiej, aby produkt był przedstawiony z wielu stron, w tym zaprezentowany na modelu.
Przemyśl działania marketingowe
Przede wszystkim przemyśl strategie marketingowe. SEO pomoże Twoim produktom pojawić się w wynikach wyszukiwania jako najtrafniejsze wyniki dla wpisywanych przez użytkowników słów kluczowych.
Linki do podstron, produktów i kategorii
Co ma wpływ na widoczność w Google? Linki URL do podstron, produktów i kategorii. URL-e powinny być zatem krótkie, ale zarazem zawierać pełne nazwy produktów i nazwę marki lub producenta. Postaraj się, aby Twoją stronę www polecali sobie internauci w social mediach, na przykład w komentarzach. Takie działania są wartościowe dla Google. Porównywarka cen zintegrowana z Twoim sklepem to także dobry sposób, by zwiększyć zasięg swojej oferty.
Wartościowy content marketing
Profesjonalny content marketing to kolejny krok służący wygenerowaniu ruchu na Twojej stronie. Pozwala on budować długofalową relację z użytkownikami, która działa jeszcze długi czas po umieszczeniu publikacji. Wartościowe treści doradzą klientowi, przedstawią produkt i przekonają do zakupu. Świetnym pomysłem jest firmowy blog, na którym pojawiają się informacje nie tylko o produktach, ale także nowinki z życia sklepu i jego współtwórców.
Newsletter i media społecznościowe
Wiadomości transakcyjne umożliwią klientom śledzenie, na jakim etapie realizacji znajduje się ich zamówienie.
Nie zapomnij umieścić na swojej stronie formularza zapisu do newslettera. Ważne jest to, aby znalazł się w widocznym miejscu. Dzięki niemu poinformujesz użytkowników o nowościach w swoim sklepie, aktualnych rabatach i promocjach. Najlepiej, jednak jeśli spersonalizujesz ofertę. Nie wysyłaj do wszystkich klientów tej samej informacji. Każdy z nich ma bowiem inne oczekiwania.
Zadbaj o swoją obecność w mediach społecznościowych, w kanałach takich jak Facebook, Instagram i Pinterest. Dzięki temu zyskasz lojalnych klientów i zdobędziesz wiedzę na ich temat.
Czy jeszcze o czymś nie zapomniałeś? Twój sklep internetowy musi się dobrze wyświetlać na urządzeniach mobilnych – tablecie i smartfonie, czyli być responsywny. To ważne, ponieważ większość decyzji zakupowych użytkownicy podejmują podczas oglądania stron internetowych właśnie na urządzeniach mobilnych.
Tworzenie sklepów internetowych nie jest łatwym zadaniem, jednak przemyślane strategie pozwolą Ci w szybkim czasie zwiększyć zyski i stale zdobywać nowych klientów.