Akumulator kwasowo-ołowiowy jest bardzo dobrze znany i powszechnie używany od ponad 150 lat i obecnie jest jednym z filarów przemysłu motoryzacyjnego.
Akumulator kwasowo-ołowiowy ma wysoką wydajność prądową, niski koszt i jest odporny na nadużycia. To sprawia, że taka bateria jest idealna do wielu zastosowań. Jednak wraz z przejściem na bardziej przyjazne dla środowiska źródła energii, pojazdy elektryczne wydają się być przyszłością, a producenci i przepisy wskazują na stopniowe wycofywanie silnika spalinowego. W przypadku pojazdów elektrycznych technologia baterii litowo-jonowych zapewnia lepsze osiągi, są one bardziej akceptowalne dla środowiska i mają parametry umożliwiające odniesienie sukcesu przez pojazdy elektryczne. W związku z tym akumulator kwasowo-ołowiowy będzie prawdopodobnie znacznie rzadziej stosowany w przemyśle motoryzacyjnym. Przez lata producenci baterii wprowadzali szereg dodatków, takich jak wapń, antymon i selen, aby poprawić różne parametry wydajności baterii kwasowo-ołowiowych. Z tego samego powodu opracowano różne konstrukcje ogniw i akumulatorów, aby zoptymalizować różne aspekty wydajności. Nowoczesna konstrukcja baterii kwasowo-ołowianych ma na celu zapobieganie utracie elektrolitu przez parowanie, wycieki i gazowanie, a to z kolei przedłuża żywotność baterii i ułatwia konserwację.
Zamiast prostych zaślepek odpowietrzających na ogniwach, aby umożliwić ucieczkę gazu, bateria VRLA ma zawory ciśnieniowe, które otwierają się tylko w ekstremalnych warunkach.
Akumulatory z regulacją zaworów wymagają również konstrukcji elektrolitu, która ogranicza gazowanie, utrudniając uwalnianie do atmosfery tlenu i wodoru wytwarzanych przez galwaniczne działanie akumulatora podczas ładowania. Dzięki wyeliminowaniu wycieku kwaśnego elektrolitu akumulatory vrla są również bezpieczniejsze. Zastosowana w akumulatorach VRLA mata z włókna szklanego z krzemianu boru, która działa jako separator między elektrodami i pochłania wolny elektrolit działając jak gąbka. Jego celem jest wspomaganie rekombinacji wodoru i tlenu wydzielanego podczas procesu ładowania. Prawie wszystkie akumulatory AGM są wyposażone w szczelną regulację zaworów VRLA. Mają one bardzo niski współczynnik samorozładowania od 1 do 3 procent miesięcznie.