Znalezienie idealnego kandydata na oferowane stanowisko nie należy do zadań łatwych i szybkich. Zwłaszcza, gdy firma rekrutuje setki pracowników w tym samym czasie. Z pomocą rekruterom przychodzą voiceboty HR najnowszej generacji, które wezmą na siebie najbardziej żmudne i powtarzalne zadania.
Sztuczna inteligencja i zaawansowane technologicznie rozwiązania znajdują coraz szersze zastosowanie w kolejnych branżach – od przemysłu po usługi. Jeszcze do niedawna rozmowa telefoniczna z “robotem” wydawała się abstrakcją rodem z filmów science fiction. Choć filozofowie i futurolodzy już kilka dekad temu wieścili, że technologia obecna będzie w każdym aspekcie naszego życia – od towarzyszenia nam w wykonywaniu codziennych czynności, po pracę i rozrywkę. Wielu wtedy nie dowierzało, dziś widać, że “mądre głowy” miały rację. Rozwój technologiczny w ostatnich latach gwałtownie przyśpieszył i nie ma już od niego odwrotu. Bo i po co? Ludzie przecież łatwo przyzwyczajają się do smart rozwiązań, które dają im wygodę i poczucie komfortu. Teraz rynkową (lub towarzyską) przewagę mają ci, którzy zaufali innowacjom w biznesie i w życiu. Tak jest również w przypadku zastosowania asystentów głosowych, czyli voicebotów (https://inteliwise.com/pl/produkty/voicebot/) w procesie rekrutacji.
Inteligentne voiceboty szukają idealnego pracownika
Voicebot HR to zautomatyzowane oprogramowanie rekrutacyjne, które dzwoni do kandydatów, aby potwierdzić ich zainteresowanie wybraną ofertą pracy. Dotychczas to na pracownikach działu HR spoczywało to żmudne i powtarzalne zadanie. W czasie rekrutacji dziennie wykonywali setki takich samych rozmów telefonicznych z osobami, które wysłały swoje CV wraz z numerem telefonu za pośrednictwem formularza kontaktowego.
Ich celem było ustalenie czy zgłoszenie jest aktualne, a kandydat chętny do podjęcia pracy. Jest to tzw. pierwsze sito służące wyeliminowaniu nieaktualnych aplikacji oraz wyłonieniu potencjalnych kandydatów. Nie dość, że zadanie jest mało ekscytujące to do tego czasochłonne, przez co u wielu rekruterów już sama myśl o nim wywołuje irytację. Niby praca jest prosta, ale mimo wszystko pochłania mnóstwo energii, której potem zabraknie na wykonanie bardziej złożonych zadań. Można jednak uprościć i przyśpieszyć pierwszy etap rekrutacji wykorzystując profesjonalnego i spersonalizowanego voicebota. Pozwoli to na znaczną oszczędność czasu poprzez szybsze i efektywniejsze wykonanie zadania bez angażowania zasobów intelektualnych człowieka.
Outsourcing call center i działu HR
Dedykowany system call center najnowszej generacji, nazywany również wirtualnym HR-owcem, dzwoni do kandydatów, aby przeprowadzić z nimi krótką rozmowę, w trakcie której zadaje pytania zgodnie z wcześniej przygotowanym scenariuszem. Jego treść powstała na podstawie wzoru, którym dysponuje dostawca oprogramowania. Zazwyczaj wzór uszczegóławiany jest frazami dostarczonymi przez firmę rekrutacyjną lub dział HR, aby jak najdokładniej odwzorować rzeczywisty przebieg rozmowy.
Voiceboty wykorzystujące sztuczną inteligencję, rozpoznawanie mowy i jej kontekstu, sterowanie głosem oraz technologie Machine Learning są w stanie prowadzić konwersację z setkami kandydatów jednocześnie, ponieważ obsługa zaplanowanych połączeń telefonicznych odbywa się w sposób w pełni zautomatyzowany. Wirtualny HR-owiec InteliWISE przeprowadzając kampanię outboundową pozwala firmie osiągać wysoką efektywność w krótkim czasie i przy niskim nakładzie finansowym. Zwłaszcza, że voiceboty HR mogą zostać wdrożone na już istniejących systemach, ale także dostosowane do indywidualnych potrzeb firmy. Bot z syntezatorem mowy może również działać od razu w oparciu o usługę chmurową (Cloud) lub być zainstalowany w modelu ‘On Premise’, czyli na infrastrukturze zamawiającego.
Technologia jutra automatyzuje dział HR
Po zakończonej kampanii klient może pobrać raport, z którego dowie się która z aplikujących osób jest zainteresowana ofertą pracy i kogo zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną.
Jeszcze do niedawna rekrutacja przy użyciu sztucznej inteligencji rozpoznającej mowę była śmiałym, lecz mało realnym pomysłem. Jednak technologia jutra szturmem zdobywa kolejne branże, a jej wykorzystywanie ułatwia i przyśpiesza pracę oraz obniża koszty prowadzenia wielu działań. Automatyzacja procesów w HR pozwala także na odciążenie pracowników, którzy mogą w tym czasie zająć się bardziej złożonymi i nieszablonowymi zadaniami.
Brian Burke, Wiceprezes ds. Badań w dziedzinie Innowacji Technologicznych Gartner uważa, że hiperautomatyzacja jest nieodwracalna i nieunikniona, a wszystko, co może i powinno być zautomatyzowane, takie się stanie. Można czekać aż wspomniane zmiany nadejdą i wydarzą się obok nas, ale można także znaleźć się w centrum wydarzeń. Kreować je albo być ich beneficjentem już dziś. InteliWISE, jako lider na rynku usług specjalistycznych wie, że warto inwestować w innowacyjne rozwiązania, bo to pozwala budować konkurencyjną przewagę oraz pozycję lidera. A poza tym to się po prostu opłaca.