Augmented Reality w aranżacji wnętrz

Augmented Reality, czyli tzw. rozszerzona rzeczywistość, zaczyna otaczać nas z każdej strony. Jej powstanie ma ogromny wpływ na wiele czynników naszego życia. Korzystamy z AR zarówno w celach rozrywkowych, jak i w pracy, np. podczas tworzenia nowych produktów. Jednak Augmented Reality swoje zastosowanie znalazło także (a może właśnie przede wszystkim?) w aranżacji wnętrz.

 

 

Augmented Reality – co to takiego?

Zanim przejdziemy do znaczenia rozszerzonej rzeczywistości w aranżacji i architekturze wnętrz, warto poznać bliżej sens tego zjawiska. Czym właściwie jest AR i jak się go stosuje?

Rzeczywistość rozszerzona to technologia, która nakłada wygenerowany komputerowo obraz na widok rzeczywistego użytkownika. W nowoczesnej technologii najczęściej jest wdrażany za pomocą aparatu telefonicznego danej osoby. Chociaż AR istnieje już od dłuższego czasu, jego zastosowania w sprzedaży detalicznej są wciąż wdrażane i udoskonalane.

Niezależnie od tego, jak bardzo starają się niektóre firmy w szerzeniu popularności AR, to ta niesamowita technologia i tak większości kojarzy się przede wszystkim z grami i rozrywką. A wielka szkoda! To technologia, która ma znacznie praktyczniejsze zastosowanie. Korzystają z niej takie branże, jak m.in.:

  • motoryzacja,
  • opieka zdrowotna,
  • handel,
  • produkcja,
  • szkolnictwo.

Czy rozszerzona rzeczywistość znajduje swoje zastosowanie w aranżacji wnętrz?

W takim razie… czemu nie zastosować Augmented Reality w przypadku projektowania wnętrz? Otóż… już zaczęto! Wystarczy spojrzeć na niektóre firmy, chociażby markę IKEA. Aplikacja firmy umożliwia m.in. zwizualizowanie sobie, jak będą wyglądać odpowiednie meble w naszym mieszkaniu.

Augmented Reality w służbie architekturze, sprzedaży nieruchomości oraz projektowaniu wnętrz

Ulepszone plany i rysunki są pomocne w marketingu i sprzedaży nieruchomości, a także w projektowaniu i rozwoju budownictwa. Nic w tym dziwnego. Niewiele osób może poszczycić się tzw. widzeniem przestrzennym. Rzeczywistość rozszerzona może być szczególnie przydatna w marketingu projektów deweloperskich przed ich zakończeniem, ponieważ umożliwia realistyczne wizualizacje tego, jak wyimaginowane lub częściowo opracowane projekty będą wyglądać, gdy będą gotowe do zamieszkania.

Dodatkowo AR jest szeroko badaną technologią na wielu płaszczyznach, a edukacja jest jedną z nich. Tak się składa, że rozszerzona rzeczywistość jest regularnie stosowana w inżynierii lądowej, architekturze i projektowaniu wnętrz. Dla projektantów wnętrz możliwość myślenia w trzech wymiarach i wizualizacji projektów ma ogromne znaczenie. Zastosowanie AR w procesie projektowania ma na celu znalezienie m.in. optymalnego układu przestrzeni określonej za pomocą m.in. percepcji przestrzeni 3D i 2D, wizualizacji i analizie danej przestrzeni.

Rozszerzona rzeczywistość jako szansa dla architektów

Rzeczywistość rozszerzona zwiększa wartość cyfrowych informacji obrazu, bazującego na 3D architektury, który można oglądać za pomocą rozwiązań VR.  Dlatego augmented reality to znacznie ulepszona wersja rzeczywistości, która jest tworzona za pomocą technologii, zakładającej nakładanie projektowanych wnętrz na nasz realny, doczesny świat.

Rozszerzona rzeczywistość to jedna z prężnie rozwijających się technologii, która pomaga architektom idealnie komunikować się z klientem, oceniać jego gust, potrzeby oraz wizję. Tę wciągającą technologię można skutecznie wykorzystać do kreatywnego zaprezentowania modelu mieszkania czy wystroju klientom. Może im pomóc natychmiast zrozumieć to, jak będzie wyglądać ich dom czy mieszkanie. Pozwala też modyfikować zmiany zgodnie z potrzebami klienta.

Rozszerzona rzeczywistość przekształca architekturę i sektor projektowania, poprawiając ogólny proces oglądania całej przestrzeni i projektu przed ostatecznym zakupem. Dzięki wizualizacji, projektowanie może być bardziej angażujące klienta.

Aplikacje wykorzystujące AR w aranżacji wnętrz

Jednym z najpopularniejszych rozwiązań w przypadku aranżacji wnętrz są specjalne aplikacje, dedykowane konkretnym markom. Bazują one na rozszerzonej rzeczywistości. Kupujący mogą korzystać z aplikacji AR do:

  • eksperymentowania z projektami,
  • definiowania wyglądu pomieszczeń,
  • wyboru odpowiedniej kolorystyki lub rodzaju mebli.

Z pomocą bardzo przydatnych aplikacji potencjalny klient może wypróbować produkty w swoim domu przed zakupem. Zmniejsza to liczbę zwrotów czy anulacji zakupów (co jest ważne w przypadku sklepów internetowych). Dodatkowo niektóre aplikacje posługujące się augmented reality pozwalają zwizualizować jednocześnie wiele różnych modeli, by klient bez trudu mógł znaleźć idealny produkt czy układ.

Showroomy w Twoim domu – przyszłość sklepów meblowych?

Rozszerzona rzeczywistość pozwala także na tworzenie showroomów bezpośrednio w Twojej przestrzeni. Zamiast podróżować do sklepu, wystarczy “wyświetlić” showroom w swoim ogrodzie, czy mieszkaniu i swobodnie sprawdzać, co nam się podoba. Obecnie grafiki są niezwykle realistyczne.

Zaplanowanie przestrzeni, dzięki rozszerzonej rzeczywistości

Augmented reality można zastosować na wiele sposobów. Jednym z nich są aplikacje, które pozwalają zaplanować np. wygląd całego piętra budynku. Takie rozwiązania w ramach rozszerzonej rzeczywistości są przydatne nie tylko architektom, ale też ułatwiają pracę:

  • budowniczym,
  • rzemieślnikom,
  • pośrednikom w obrocie nieruchomościami.

Wykorzystując rozszerzoną rzeczywistość można nie tylko klientowi, ale także swoim pracownikom pokazać rozplanowanie produktów, konkretnych rozwiązań. Dzięki korzystaniu z augmented reality można pokazać dokładnie to, czego potrzebują.

Sklep meblowy, który zna się na augmented reality

Już jakiś czas temu, szwedzki gigant meblowy, wykorzystał rozszerzoną rzeczywistość do promocji swojej marki. Korzystając z technologii Apple ARKit iOS11, firma stworzyła aplikację która pozwala użytkownikom wirtualnie umieszczać meble w pokojach i sprawdzać, jak będą pasować do istniejących dekoracji.

Aplikacja ułatwia podejmowanie decyzji o zakupach we własnym miejscu, inspirację i wypróbowanie wielu różnych produktów, stylów i kolorów w rzeczywistych ustawieniach jednym ruchem palca. Jak to działa? Przede wszystkim – nie wymaga zbyt dużej wiedzy technicznej, i działa tak, jak większość aplikacji AR. Oznacza to, że firma meblowa lub projektant wnętrz może przekazać broszurę lub ulotkę umieszczoną w miejscu, w którym chcesz umieścić mebel. Następnie, kierując telefon w to miejsce, mebel – o realistycznych wymiarach i skalowaniu – pojawi się na ekranie, jakby był częścią pokoju. Niesamowite, prawda? Po prostu na swoim telefonie lub tablecie, klienci sklepu zobaczą trójwymiarowe, absolutnie realistyczne wyposażenie meblowe. I to wszystko, dzięki jednemu ruchowi – bez odsyłania produktów, bez zgadywania, mierzenia czy zamawiania.

Rozszerzona Rzeczywistość jest idealnym narzędziem do rozwiązywania tych dokuczliwych pytań: „Czy będzie pasować?”, „A jeśli będzie żółta sofa, to czy będzie to nadal dobrze wyglądać?” i „Czy to będzie pasować do tapety?” Rozszerzona rzeczywistość pozwoli nowym właścicielom domów na całkowite wykończenie nowego domu, w tysiącach nowych ustaleń, w ciągu kilku minut.

Zainteresował Cię temat Rozszerzonej Rzeczywistości? chcesz dowiedzieć się więcej ? kliknij w link https://ttpsc.com/pl/augmented-reality/